måndag 30 mars 2009

Kan det verkligen vara så????

För ett år sedan lite drygt blev jag varse om en allergi jag inte kände till direkt.
Mjölkproteinallergi. Detta är EJ att förknippas med laktosintolerans eller så.., nejnej.
Vilket man lätt tror.

Många skillnader, går inte in på några medicinska nedbrytningar av enzymer här inte.

MEN, under flertalet år har vi kört laktosfritt här hemma.
Mest för att ingen i det vuxna hushållet klarat av mjölken!

Nu senaste tiden, med en mage som säger ifrån, så har jag bytt över till mjölkproteinfritt.
Eller, i allafall fasat ut den laktosfria och börjat koncentrera mig på att läsa innehållsförteckningar!
Inte 100 % ännu, men väl långt över 90%-sträcket!

Magen bättre, MYCKET bättre.
Dock MYCKET känsligare, då jag på en gång märker om det är något jag inte läst på...
Boooom! säger det, och magen är 5 gånger större och uppblåst (slut på detaljer!)

En annan sak som jag tänkt på är att mina "kliiga armar" ser lite bättre ut.
Och att jag faktiskt, utan större ansträngning dragit ner på nässprayandet.
Inte heller där 100% fri, men minskade doser och inte, absolut inte, menthol.

Sitter nu och googlar lite om mjölkfria saker... och kolla:

Olika symptom
De allergiska symptomen kan visa sig i hela kroppen. Ett eller flera symptom kan komma samtidigt och med olika intensitet. Det gör att den allergiska reaktionen kan skilja sig mycket åt från person till person. Vid mycket svår mjölkallergi kan man reagera så starkt att man får en allergisk (anafalytisk) chock och behöver läkarvård omedelbart.Symptomen vid mjölkallergi kan delas i fyra större grupper:

Hud: eksem,(armarna) hudrodnad (halsen), klåda, nässelutslag (hur fan såg inte mina ben ut för något år sedan) och svullnad.

Mage-tarm (behöverjag inte kommentera alls!): diarré, förstoppning, kolik, kräkning, magont, blod i avföringen och svårt att ta upp näring.

Luftvägarna: astma,(japp) hosta och snuva (nässpraysjunkie). Det råder olika åsikter om mjölkallergi kan ge inflammation i mellanörat eller inte.

Allmänna besvär: allmän irritation, gråt, huvudvärk, håglöshet, oro, rastlöshet, slöhet och överaktivitet.


Dessa symptom har jag jobbat med halva min uppväxt.
Hade en gång en duktig "dietist" som satte mig på en "ämnesspårning", som bland annat innebar uteslutande av mjölkprodukter, och ersatte med rismjölk.
Tänk om hon var på rätt spår redan där på gymnasiet....?

Säger inte att jag ÄR mjölkproteinallergisk... Säger bara att jag mår FAN så mycket bättre utan!
Såååå. Mot 100 % utan stegar vi!

Inga kommentarer: