fredag 1 augusti 2008

Kommunrabatt full med cannabis...?!

Okej... Jag KAN inte låta bli....
Jag har tidigare presenterat mig själv som en fördomsfull och synisk människa.
MEN, denna gång ska jag bara presentera underlaget.
Sen får NI göra eran egen bedömning. Texten kommer från Kuriren, en tidning här i norr där jag semestrar. Läs gärna allt...




Kommunrabatt full av cannabis
LULEÅ.Det odlas hampa i kommunens parker.
Hundratals illegala plantor i rabatterna på Floras kulle i centrala Luleå.
Kuriren fick tipset och larmade polisen, som först inte ville tro på larmet.
Men för Kent King från Jamaica, turist i Luleå, var det inga problem att art-bestämma de meterhöga växterna i parken.
Kuriren fick in tipset i går morse:
- Det odlas cannabis på Floras kulle.
Men vi fick samma tips för tio dagar sedan. Polisen har kontrollerat odlingen och det är inte cannabis.
- Jag vet inte vad, eller var polisen har kontrollerat, men det jag har framför mig är cannabis.
Så sänker tipsaren rösten i mobiltelefonen.
- Jag är helt säker. Jag har odlat själv.
För tio dagar sedan fick Kuriren samma tips, från en annan tipsare.
Den gången ringde Kuriren polisens narkotikarotel som gav sig dit, utan att hitta någonting.
- Det är förmodligen den ofarliga hampflockeln som ofta förväxlas med hampa, sa Per-Olov Andersson efter en kort inspektion.
Men det visade sig att han inte tittat efter tillräckligt noga.
Efter gårdagens tips, valde därför Kuriren själv att gå dit och titta. Och vi fick oväntad experthjälp. På en parkbänk vid Floras kulle satt Kent King, en jamaican på besök i Luleå.
Han avbryter mig när jag står och studerar plantorna.
- It is ganja. Det är cannabis, säger han som om han kunde läsa mina tankar.
- I couldn't believe it. Jag kunde inte tro det var sant när jag gick förbi och såg odlingen. Jag tänkte först "det är inte möjligt, det här är Luleå", men när jag tittade närmare så såg jag att det faktiskt var cannabis.
Är du säker på att det är det?
- Man, I grew up with this. Du, jag växte upp med sånt här, jag är hundra procent säker, säger Kent King.
Polisen bekräftarKuriren ringer upp Per-Olov Andersson på narkotikaroteln i Luleå, som aningen tvivlande kommer till Floras kulle.
- Oj, det här ser verkligen ut som hampa, säger Per-Olov Andersson förvånad när Kuriren pekar ut en av plantorna.
När han fått känna och titta på plantorna blir han säker på sin sak:
- Det här är definitivt cannabis. Vi vet inte hur stark, men det är cannabis.
Någon eller några har strött ut frön längs hela rabatten. Och låtit kommunen göra grovjobbet: vattna cannabisodlingen.
Parkarbetarna har underhållit hundratals illegala cannabisplantor under sommaren.
- Det är förmodligen någon som odlat med förhoppning om att ingen skulle upptäcka det. Den äkta varan har ju odlats nära växter som liknar cannabis, säger Per-Olov Andersson, som ändå inte planerar några särskilda åtgärder.
- Men vi måste få bort odlingen innan allmänheten får reda på det här och kommer hit och trampar upp rabatten, säger han.
På Luleå kommun, som ju har vattnat hampaodlingen hela säsongen, är man chockade.
- Jag har aldrig varit med om något liknande, så det är väl inte så konstigt att vi inte märkt det. De är ju planterade på ett listigt sätt, säger Ulf Eriksson på parkförvaltningen.
Bort med alltUnder eftermiddagen har parkförvaltningens personal jobbat på Floras kulle med att gräva upp den illegala hampaodlingen.
Emelie Isaksson, parkarbetare, har sett plantorna tidigt.
- Jag har jobbat hela sommaren och sett dem och förstått att de inte hörde hit, men jag har inte vetat vad det är. Jag trodde det var ogräs, kunde aldrig tro att det skulle finnas cannabis i kommunens rabatter, säger Emelie Isaksson.
Det kunde inte Kent King heller:
- And there is so much! Och det finns så mycket!
Men det var i går. I dag är alla spår efter cannabisodlingen uppryckta med rötterna.

FördomsfullaMama undrar... är Luleå ett vanligt semesterresmål... från andra sidan världen??

Inga kommentarer: